Jeleniogórscy policjanci znakowali rowery w ramach programu “Stop-rower oznakowany”

0
730

18 września 2021 roku jeleniogórscy policjanci w ramach realizowanego programu “STOP –rower oznakowany” przez Zespole Szkolno-Przedszkolnym w Jeżowie Sudeckim na prośbę Rady Rodziców oznakowali około 20 rowerów.

Główny cel programu to:

  • uświadomienie społeczeństwu zagrożeń dotyczących kradzieży rowerów oraz wskazanie sposobów zapobiegania tym zjawiskom;
  • usystematyzowanie znakowania rowerów poprzez ujednolicenie metody znakowania, kodu znakowania, oraz zarejestrowanie ich w jednolitej bazie danych;
  • ułatwienie ujawnienia skradzionych rowerów oraz zatrzymanie sprawców ich kradzieży;
  • identyfikacja właścicieli w przypadku odzyskania roweru;
  • zwiększenie poczucia bezpieczeństwa właścicieli rowerów.

Kiedy można przystąpić do programu?

Rower, podobnie jak samochód, musi zostać odpowiednio przygotowany przez właściciela do tego, aby mógł bezpiecznie poruszać się po drodze i nie być zagrożeniem dla innych uczestników ruchu. Rower musi być, więc widoczny i sprawny. Rower musi być, więc wyposażony w sprawne światło przednie, tylne, sprawny hamulec oraz dzwonek.

Co zrobić, gdy zginie nam rower?

  • Oznakowanie roweru nie gwarantuje nam 100% pewności, że rower nie zostanie skradziony. Głównym celem znakowania jest po pierwsze odstraszenie potencjalnych złodziei, a po drugie umożliwienie identyfikacji i odzyskania roweru w momencie odnalezienia roweru.
  • Gdy zginie rower należy jak najszybciej skontaktować się z najbliższą jednostką Policji lub Straży Miejskiej.

Dobrym sposobem na zabezpieczenie roweru przed kradzieżą są najprostsze metody takie jak:

  • oprócz oznakowania warto również spisać numer ramy oraz wszystkich innych części roweru (jeżeli takie posiadają) oraz stworzyć listę części naszego jednośladu,
  • sporządzenie na kartce informacji dot. właściciela i jego roweru i umieszczenie jej tylko w znanym nam miejscu, np. pod siodełkiem,
  • gdy nie ma numerów fabrycznych, można nanieść np. swój numer, np. PESEL w warsztacie mechanicznym,
  • przydatne w identyfikacji mogą się okazać wcześniej wykonane zdjęcia pojazdu, a zwłaszcza charakterystycznych elementów (np. zadrapań na lakierze),
  • przemalowanie fragmentu jego ramy,
  • wyposażyć go w solidny łańcuch i kłódkę aby przypinać go do trwałego elementu np. budynku, znaku drogowego, parkometru, balustrady, itp,
  • gdy zostawiamy rower przed sklepem, to zawsze na widoku nigdy w bramie, za kioskiem, w korytarzu, w piwnicy itp,
  • zawsze łańcuch przekładamy przez ramę roweru i tylne koło (nigdy tylko przez przednie koło),
  • nie stosujemy jako zapięcie roweru do trwałego elementu cienkich linek, sprężynek z zapięciami szyfrowanymi – można je łatwo przeciąć,
  • dobrym pomysłem jest ubezpieczenie roweru.

podinsp. Edyta Bagrowska